Västtrafiks nya reseplanerare

Jag har tidigare skrivit om Västtrafiks reseplanerare här på bloggen. Idag lanserade de en uppdaterad version av den. Äntligen trodde jag att det skulle gå att använda den ordentligt. Glöm det!

Säg att jag vill åka till jobbet imorgon. Jag börjar vid 16.45. Självklart matar jag in den tiden i reseplaneraren. Detta blir resultatet:

Fem turer kommer upp som träffar. Den första visar att jag kunde åka för tjugo minuter sedan! Vafan Västtrafik. Jag hoppas ni skämtar med mig? Ni kan inte på allvar släppa en sådan här produkt och vara stolta över den?

Turen efter det avgår 05:51 och sen 06:25. Alltså!? Vilka har gjort den här reseplaneraren? De borde verkligen få sparken och aldrig jobba med mjukvaruutveckling igen. De vet uppenbarligen inte vad de gör!

Efter det kommer en tur som är framme en timme innan jag ska vara på plats. Alltså. Bussarna här avgår varje kvart. Hur svårt ska det vara att ta fram några vettiga förslag? Linje 21 som trafikerar destinationen minst en gång varje halvtimme finns inte ens med i resultatet…

Nu till turen som vid första anblick verkar som det faktiskt fungerar. Glöm de förhoppningarna. Jag expanderar och ser hur den vill att jag ska åka. Det är inte sant. Jag tror verkligen inte det är sant!

Okej! Jag ska åka en timme och en kvart innan jag ska vara på plats. Jag ska åka till Drottningstorget, men istället för att ta bussen som går dit jag ska, vill de att jag åker ut till Stallbaka industriområde och sen ta arbetarbussen från SAAB.

Alltså. Den här reseplaneraren borde inte gå ut alfa-stadiet! Det är inte ens en beta än! Dra tillbaka den direkt. Det är pinsamt!

  • Johan Thelin

    Den här är ganska skön också. Åk till ändhållplatsen, vänta lite, vänd och gå av på vägen tillbaka. Gulligt.

  • Västtrafik styrde diskussionen till min buggrapport jag gjorde i juni. Kontentan: Inget är fel. Använd papperstidtabell.

    http://kundo.se/org/vasttrafik-reseplaneraren/d/saknade-och-konstiga-turer/

  • Där kartan inte är överensstämmande med verkligheten gäller kartan.

  • Mikael Faleke

    Hej!nVi hu00e5ller pu00e5 att undersu00f6ka detta. Linje 21 u00e4r en ringlinje och fu00f6r att det ska gu00e5 att beskriva hur den gu00e5r rent datamu00e4ssigt su00e5 mu00e5ste man bestu00e4mma var linjen ska sluta och vu00e4nda igen. I det hu00e4r fallet su00e5 gu00e5r den till Montu00f6rvu00e4gen. Sedan byter den riktning och gu00e5r in mot stan igen. Men det u00e4r fortfarande samma buss du u00e5ker med.nJust nu blir ”bytet” vid Montu00f6rvu00e4gen felaktigt och u00e4rligt talat su00e5 kan vi inte svara pu00e5 varfu00f6r.nSu00e5g ditt fu00f6rra inlu00e4gg om att du inte fu00f6rstod dig pu00e5 Vu00e4sttrafiks logik. Men precis su00e5 kommer linjen att presenteras i reseplaneraren. Eftersom det u00e4r en ringlinje fru00e5n Genvu00e4gen via Montu00f6rvu00e4gen med flera hu00e5llplatser innan den kommer tillbaka till Montu00f6rvu00e4gen igen su00e5 blir det su00e5.